Investeringsbudgetten
Investeringsbudgetten
Programma 2 Mobiliteit
De wijzigingen voor programma 2 zijn opgenomen in het nieuwe PZI 2019-2048 dat in november gelijktijdig met de Begroting 2019 wordt behandeld.
In onderstaande tabel staan de belangrijkste wijzigingen voor 2018.
Projectnaam | Uitg/ Ink | Wijziging 2018 | Toelichting |
---|---|---|---|
Paragraaf Wegen | |||
N456 - Omlegging | U | -4,3 | in 2017 geactiveerd |
Pilot SolaRoad zwaar verkeer | U | 1,8 | Kaderbesluit infra 2019 |
N209 Geluidschermen Lansingerland | U | -2 | naar 2019 |
N222 verdubbeling | U | -3,4 | naar 2019 |
N207 Corridor Bentwoudlaan en Vredenburglaan | U | -23,7 | naar 2021 |
I | 6,7 | ||
N207 Verbetering doorstroming Passage Leimuiden | U | -17,3 | naar 2021 |
N207 Verbetering doorstroming Alphen-Kruisweg | U | 3,9 | was 2017 |
Maatregelen bereikbaarheid Coolport | U | 2,9 | was 2020 |
Paragraaf Openbaar vervoer | |||
INFRA Noordwijk-Schiphol Fase 1 | U | -28,4 | naar 2020 |
I | 19,4 | ||
N498B Haltepaar Schaapsweg GO-Rotterdam | U | -1,5 | naar 2020 |
Buscorridor Alphen-Schiphol (T3) | U | 2,1 | was 2017 |
N207 Buscorridor vervanging Drechtbrug | U | 4,3 | was 2017 |
Paragraaf Fietspaden | |||
F228.05 P.Bregmanlaan-Kleihoogt | U | -1 | naar 2019 |
F267.06 Munnikenpolder-HSL infocentrun | U | -1,9 | naar 2019 |
F268.7 Kinderdijk-Schoonhovenseveer | U | 4,8 | was 2017 |
Paragraaf Verkeersveiligheid | |||
N209-Rotonde Benthuizenweg | U | -4 | in 2017 geactiveerd |
GO traject N209b | U | -7,3 | in 2017 geactiveerd |
PO parallelstructuur N214 | U | -1 | naar 2019 |
GO traject N489 a | U | -2,3 | naar 2020 |
PO N207c/kruising hefbrug Waddinxveen | U | -2,7 | Verkeersveiligheidsmaatregelen bij project gestopt |
GO traject N217 a/b | U | 4,7 | was 2017 |
GO traject N445 a | U | 1,9 | was 2017 |
GO traject N498 b | U | 3,6 | was 2019 |
Paragraaf Vaarwegen | |||
Opwaarderen centrale objectbediening | U | -4,3 | naar 2019 |
Bochtafsnijding Delftse Schie | U | -14,1 | naar 2019 |
I | 2,2 | ||
PO oevers T6.2/T6.3/T6.5 | U | -2,3 | naar 2019 |
Voor de projecten die vallen onder het planmatig beheer en onderhoud is per saldo € 8,9 mln doorgeschoven naar latere jaren. Het betreft onder andere de vervanging van oevers langs de vaarwegen Zijldijk, Oude Wetering, Woudwetering, Heijmanswetering en Merwedekanaal en het onderhoud aan de N207e en de rotonde N218/N496.
Afdelingen Bedrijfsvoering
In onderstaande tabel staan de belangrijkste wijzigingen voor 2018 opgenomen voor benodigde investeringskredieten. Het betreft projecten waarvan het projectbudget is gewijzigd en/of waarvan de activering in 2018 wordt aangepast.
De gegevens in de kolommen “was” betreft de stand uit de Voorjaarsnota 2018.
Projectnaam | Fase V/U | Te activeren was | Te activeren wordt | Jaar activeren was | Jaar activeren wordt |
---|---|---|---|---|---|
Programma Rapportages & informatievoorziening optimaliseren | U | 0,8 | 0,6 | 2018 | 2018 |
Programma Continuïteit 2018 | U | 2,3 | 2,5 | 2018 | 2018 |
Programma Verbouwingen | U | 1 | 1 | 2018 | 2019 |
Totaal afdeling I&A | 4,1 | 4,1 | |||
Opzet nieuwe meldkamer | U | 1 | - | 2019 | |
Groot onderhoud toegangsweg parkeergarage | U | 0,5 | - | 2019 | |
Geconditioneerde kunstopslag | U | 0,1 | - | 2019 | |
Totaal afdeling Facilitaire Zaken | 1,6 |
Afdeling Informatisering & Automatisering
De afdeling Informatisering & Automatisering heeft medio 2018 herijkt welke capaciteitsinzet benodigd is voor uitvoering van de programma’s. Hieruit komt naar voren dat het investeringskrediet van programma Rapportages & informatievoorziening optimaliseren wordt verlaagd met € 0,2 mln en het investeringskrediet van programma Continuïteit wordt verhoogd met € 0,2 mln.
Daarnaast wordt het investeringskrediet van programma Verbouwingen naar 2019 verschoven, omdat dit budget relatie heeft met het lopende besluit voor het wel/niet renoveren van gebouwdeel C van het provinciehuis.
Afdeling Facilitaire Zaken
- Voor de meldkamer geldt het volgende. Om de veiligheid van medewerkers en bezoekers binnen het provinciehuis te waarborgen is vanwege de voorgenomen renovatie van het C-gebouw in 2019 noodzakelijk dat de meldkamer, die zich in het C-gebouw bevindt, wordt verplaatst. Een tijdelijke verhuizing van de meldkamer is niet wenselijk omdat dit duurder is dan het opnieuw elders opzetten (o.a. waarborgen veiligheidssystemen).
- Er is onderzoek gedaan naar de veiligheid van de toegangsweg naar de parkeergarage. Daaruit blijkt dat de weg toe is aan groot onderhoud en dat aanpassingen noodzakelijk zijn om de fysieke en sociale veiligheid te vergroten.
- Voor de geconditioneerde kunstopslag wordt een eenmalige investering van € 0,1 mln in 2018 gedaan.