Investeringsbudgetten

Investeringsbudgetten

Programma 2 Mobiliteit

De wijzigingen voor programma 2 zijn opgenomen in het nieuwe PZI 2019-2048 dat in november gelijktijdig met de Begroting 2019 wordt behandeld.
In onderstaande tabel staan de belangrijkste wijzigingen voor 2018.

Projectnaam
(bedragen x € 1.000)

Uitg/ Ink

Wijziging 2018

Toelichting

Paragraaf Wegen

N456 - Omlegging

U

-4,3

in 2017 geactiveerd

Pilot SolaRoad zwaar verkeer

U

1,8

Kaderbesluit infra 2019

N209 Geluidschermen Lansingerland

U

-2

naar 2019

N222 verdubbeling

U

-3,4

naar 2019

N207 Corridor Bentwoudlaan en Vredenburglaan

U

-23,7

naar 2021

I

6,7

N207 Verbetering doorstroming Passage Leimuiden

U

-17,3

naar 2021

N207 Verbetering doorstroming Alphen-Kruisweg

U

3,9

was 2017

Maatregelen bereikbaarheid Coolport

U

2,9

was 2020

Paragraaf Openbaar vervoer

INFRA Noordwijk-Schiphol Fase 1

U

-28,4

naar 2020

I

19,4

N498B Haltepaar Schaapsweg GO-Rotterdam

U

-1,5

naar 2020

Buscorridor Alphen-Schiphol (T3)

U

2,1

was 2017

N207 Buscorridor vervanging Drechtbrug

U

4,3

was 2017

Paragraaf Fietspaden

F228.05 P.Bregmanlaan-Kleihoogt

U

-1

naar 2019

F267.06 Munnikenpolder-HSL infocentrun

U

-1,9

naar 2019

F268.7 Kinderdijk-Schoonhovenseveer

U

4,8

was 2017

Paragraaf Verkeersveiligheid

N209-Rotonde Benthuizenweg

U

-4

in 2017 geactiveerd

GO traject N209b

U

-7,3

in 2017 geactiveerd

PO parallelstructuur N214

U

-1

naar 2019

GO traject N489 a

U

-2,3

naar 2020

PO N207c/kruising hefbrug Waddinxveen

U

-2,7

Verkeersveiligheidsmaatregelen bij project gestopt

GO traject N217 a/b

U

4,7

was 2017

GO traject N445 a

U

1,9

was 2017

GO traject N498 b

U

3,6

was 2019

Paragraaf Vaarwegen

Opwaarderen centrale objectbediening

U

-4,3

naar 2019

Bochtafsnijding Delftse Schie

U

-14,1

naar 2019

I

2,2

PO oevers T6.2/T6.3/T6.5

U

-2,3

naar 2019

Voor de projecten die vallen onder het planmatig beheer en onderhoud is per saldo € 8,9 mln doorgeschoven naar latere jaren. Het betreft onder andere de vervanging van oevers langs de vaarwegen Zijldijk, Oude Wetering, Woudwetering, Heijmanswetering en Merwedekanaal en het onderhoud aan de N207e en de rotonde N218/N496.

Afdelingen Bedrijfsvoering

In onderstaande tabel staan de belangrijkste wijzigingen voor 2018 opgenomen voor benodigde investeringskredieten. Het betreft projecten waarvan het projectbudget is gewijzigd en/of waarvan de activering in 2018 wordt aangepast.
De gegevens in de kolommen “was” betreft de stand uit de Voorjaarsnota 2018.

Projectnaam
(bedragen x € 1.000)

Fase V/U

Te activeren was

Te activeren wordt

Jaar activeren was

Jaar activeren wordt

Programma Rapportages & informatievoorziening optimaliseren

U

0,8

0,6

2018

2018

Programma Continuïteit 2018

U

2,3

2,5

2018

2018

Programma Verbouwingen

U

1

1

2018

2019

Totaal afdeling I&A

4,1

4,1

Opzet nieuwe meldkamer

U

1

-

2019

Groot onderhoud toegangsweg parkeergarage

U

0,5

-

2019

Geconditioneerde kunstopslag

U

0,1

-

2019

Totaal afdeling Facilitaire Zaken

1,6

Afdeling Informatisering & Automatisering

De afdeling Informatisering & Automatisering heeft medio 2018 herijkt welke capaciteitsinzet benodigd is voor uitvoering van de programma’s. Hieruit komt naar voren dat het investeringskrediet van programma Rapportages & informatievoorziening optimaliseren wordt verlaagd met € 0,2 mln en het investeringskrediet van programma Continuïteit wordt verhoogd met € 0,2 mln.
Daarnaast wordt het investeringskrediet van programma Verbouwingen naar 2019 verschoven, omdat dit budget relatie heeft met het lopende besluit voor het wel/niet renoveren van gebouwdeel C van het provinciehuis.

Afdeling Facilitaire Zaken

  • Voor de meldkamer geldt het volgende. Om de veiligheid van medewerkers en bezoekers binnen het provinciehuis te waarborgen is vanwege de voorgenomen renovatie van het C-gebouw in 2019 noodzakelijk dat de meldkamer, die zich in het C-gebouw bevindt, wordt verplaatst. Een tijdelijke verhuizing van de meldkamer is niet wenselijk omdat dit duurder is dan het opnieuw elders opzetten (o.a. waarborgen veiligheidssystemen).
  • Er is onderzoek gedaan naar de veiligheid van de toegangsweg naar de parkeergarage. Daaruit blijkt dat de weg toe is aan groot onderhoud en dat aanpassingen noodzakelijk zijn om de fysieke en sociale veiligheid te vergroten.
  • Voor de geconditioneerde kunstopslag wordt een eenmalige investering van € 0,1 mln in 2018 gedaan.